iunie 16, 2008 by contemporanis
Reporter: Ce ati vrut dumneavostra sa transmiteti prin aceasta reinterpretare a textului lui Radu Stanca? De fapt, cum ati “vazut” acest spectacol?
Catalin Naum: Eu n-am vazut spectacolul,spectacolul il vedeti voi.Eu am avut treaba mea cu textul.Si lucrul cu ei,cu actorii.Lucrul cu actorii este foarte important.Pe ei nu trebuie sa-l lasi,mai ales ca sunt incepatori. Grija mea cea mai mare e sa nu cad in penibil...
Reporter: Ce ati vrut dumneavostra sa transmiteti prin aceasta reinterpretare a textului lui Radu Stanca? De fapt, cum ati “vazut” acest spectacol?
Catalin Naum: Eu n-am vazut spectacolul,spectacolul il vedeti voi.Eu am avut treaba mea cu textul.Si lucrul cu ei,cu actorii.Lucrul cu actorii este foarte important.Pe ei nu trebuie sa-l lasi,mai ales ca sunt incepatori. Grija mea cea mai mare e sa nu cad in penibil...
R: Ati analizat asadar textul si ati lucrat doar pe baza lui? Pentru ca intalnim, tot mai des, regizori care fac abstractie de scriitura …
C.N: Da.Textul este primordial.Textul este un teren pe care ei,studentii si actorii se pot desfasura.Si mai ales de actori trebuie sa tii seama, daca iubesti teatrul.Pentru ca fara ei nu existam, nici regizori, nici iluministi, nici masinisti, nimeni! Nici dramaturgul. Iti dau un exemplu: Camil Petrescu, un om de teatru si filosof, pe deasupra.Cine-l joaca? Cand se joaca si cu cate sali pline? Nu vine publicul la teatru si nu este jucat. Deci fara actori nu exista teatru.
R: Aveti totusi un dramaturg preferat?
C.N: Singurul.Cel mai mare: Caragiale!
R: Lucrati de foarte mult timp cu studenti, la Podul. Sunt numai studenti de la Institut, pe care ii pregatiti?
C.N: Nu , Podul inseamna altceva, Cei care vin la Podul, nu sunt actori .Vin sa fie actori, mari actori, actori pe viata! Ca-i va chema Visu sau Bleont sau Bucur sau Ana Ioana Macaria…Ei nu vor fi actori ocazional, de accea toti cei care au talent sunt bine veniti
R: Cum lucrati dumneavoastra cu studentii?
C.N: Ei,daca vrei sa-ti spun, iti spun: dau cu cheile, injur, tip la ei…Glumesc! Dar nu lucrez cu acei copii fara talent.nu am de-a face cu eiN-are talent n-am de ce sa vorbesc cu ei. La mine in Pod imi permit.
R: Sa intelegem ca in perioada in care ati fost asistent la Universiatte, era altfel? Nu va permiteati?
C.N: Cat am fost profesor in scoala mi-a fost greu, Si-am fost mai mult de douazeci de ani.Mi-a fost foarte greu,
R: De ce?
C.N: Pentru ca daca ei s-au vazut pe lista, admisi, au luat-o ca pe o garantie pana la capat. Am avut si copii foarte talentati, cum este Jitea, cum este Bordeianu…sunt foarte multi care au fost studentii mei, insa am avut si studentipe care i-am refuzat .Ii spuneam domnului Albulescu, al carui asistent am fost, ca nu vreau sa lucrez cu dansii.
R: Revenind la spectacolul Oedip salvat , ati mai participat cu el si la alte festivaluri sau l-ati mai prezentat si in alte teatre din tara?
C.N: Nu ,cu asta nu. Dar am fost chiar saptamana trecuta la Buzau cu Napasta si cu Hamle, deci lucram, umblam …Exista activitate.
R: Dupa ce criterii selectati textele pe care le montati?
C.N: In functie de trupa: Daca nu am actorul care sa joace Hamlet, nu pun Hamlet, daca nu as fi avut actorul care sa-l joace pe Oedip, nu as fi pus Oedip
R: Si daca Aveti doar doi actori potriviti pentru o piesa, iar restul nu?
C.N: Evit asemenea situatii..Cred ca am destula experienta.Si-apoi actorul este dupa cum ti-l alegi… Eu sunt profesor, nu regizor…